אנרגיה מתחדשת ושינויי אקלים: כיצד נוכל להשפיע חיובית?

שינוי האקלים מהווה את אחד האתגרים הגדולים ביותר של המאה ה-21. עלייה בטמפרטורות ממוצעות, אירועי מזג אוויר קיצוניים ועלייה במפלס פני הים הם רק חלק מההשפעות ההרסניות שכבר מורגשות היום וצפויות להחמיר בעתיד. אחת הסיבות המרכזיות למשבר האקלימי היא הסתמכות מופרזת של האנושות על שריפת דלקים מאובנים כמו נפט, פחם וגז טבעי. פליטת גזי החממה הנלווית לשימוש בדלקים אלו היא שמובילה לעלייה מדאיגה בריכוז פחמן דו-חמצני באטמוספירה ולהתחממות כדור הארץ.

אחד הפתרונות המרכזיים לבעיית שינויי האקלים הוא אימוץ נרחב של אנרגיות מתחדשות. בניגוד לדלקים מאובנים שפליטת הפחמן שלהם מהווה גורם מרכזי להתחממות הגלובלית, מקורות אנרגיה מתחדשת כגון רוח, שמש, מים וגיאותרמי הם נקיים ואינם תורמים כמעט לפליטת גזי חממה.

כבר היום, מדינות רבות מציבות יעדים שאפתניים להגדלה משמעותית של חלקן של אנרגיות מתחדשות בסל הדלקים שלהן. לדוגמה, מדינות האיחוד האירופי התחייבו להגיע ללפחות 32% אנרגיה מתחדשת עד 2030. מגמה זו מתרחבת גם למדינות מתפתחות רבות כמו סין והודו שמשקיעות עתה משאבים רבים בתחום.

ישראל, למרות משאביה המצומצמים יחסית, יכולה גם היא למלא תפקיד חשוב בקידום אנרגיות מתחדשות. הודות לכמות הקרינה הסולארית הרבה לאורך רוב ימות השנה, ניתן לייצר בישראל חשמל סולארי ביעילות גבוהה. כבר היום קיימות בישראל מאות מערכות סולאריות קטנות על גגות מבנים וכן תחנות כוח סולאריות גדולות המספקות חשמל לרשת החשמל הארצית. 

גם בתחום אנרגיית הרוח קיים פוטנציאל לניצול מוגבר, בעיקר באזורים כגון רמת הגולן שבהן נושבות רוחות חזקות לאורך תקופות ארוכות בשנה. עם שיפור הטכנולוגיה, ניתן יהיה לנצל רוחות אלה להפקת חשמל נקי ובר-קיימא בהיקפים גדלים והולכים.

נוסף על הרחבת השימוש באנרגיות מתחדשות, גם צמצום התלות בדלקים מאובנים יכול לתרום רבות למאבק בשינויי אקלים. יעילות אנרגטית מוגברת, חיסכון בצריכת חשמל ומעבר לשימוש באמצעי תחבורה חשמליים הם רק חלק מהאפשרויות. שינוי הרגלי צריכת האנרגיה של הציבור ואימוץ אורח חיים בר קיימא יותר הם מרכיבים קריטיים במאמץ לצמצום התלות בדלקים מזהמים.

סיכום

מעבר מואץ לאנרגיות מתחדשות בשילוב עם צמצום השימוש בדלקים מאובנים יכול להוות נדבך מרכזי במאמץ העולמי לבלימת שינויי האקלים והפחתת פליטות גזי חממה. ישראל, בדומה למדינות רבות אחרות, יכולה למלא תפקיד חשוב במהלך חיוני זה. על ידי אימוץ מדיניות אנרגיה בת-קיימא והגברת המודעות הציבורית, נוכל לקדם שינוי אמיתי לטובת עתידנו ועתיד הדורות הבאים.